Tudatos táplálkozás – fogyás

Miért hízunk el? III.

Az előző két írásomban az elhízáshoz vezető okokat kerestem, de még messze nem vagyunk az út végén. Most egy kicsit unalmasnak hangzó, de valójában rendkívül érdekes témával folytatnám, ami nem más, mint a mikrobióta.

 

Miért hízunk el? II

Az elhízás járványszerű terjedése nem lehet pusztán annak az eredménye, hogy napjainkban az emberek akaratereje gyengébb, mint a korábbi évszázadokban. Ennél sokkal többről van szó, aminek a megértése azért fontos, mert ez adja a kulcsot a megoldáshoz is, ellenben a túlsúly miatti megbélyegzés csak az önbecsülést rombolja, ami nem valószínű, hogy a sikeres fogyást segítené elő.

Ez azt jelenti, hogy a fent említett zavarok esetében a klinikai szakpszichológusok és pszichiáterek által nyújtott terápia mellett egy új és ígéretes lehetőség van arra, hogy megelőzzük kialakulásukat, vagy csökkentsük ezen betegségek mértékét!  

Hogyan ne hízzunk el?

Az előző írásomban a kondícionált túlevéshez vezető inger-késztetés-jutalom-szokás láncolatról írtam. Ígéretemhez híven most arról is beszéljünk, hogyan lehet megszakítani ezt a láncot.

Továbbra is maradnék a hisztiző gyermek példájánál, hogy érthetőbbé tegyem a folyamatot (hisz ez utóbbi talán sokak számára nagyon ismerős).

Ez azt jelenti, hogy a fent említett zavarok esetében a klinikai szakpszichológusok és pszichiáterek által nyújtott terápia mellett egy új és ígéretes lehetőség van arra, hogy megelőzzük kialakulásukat, vagy csökkentsük ezen betegségek mértékét!  

Miért hízunk el?

Az elhízás az utóbbi három-négy évtizedben járványszerűen terjed, egyre gyorsuló dinamikával. Az 1980-as évek előtt az emberek többsége 20 és 40 éves kora közt alig – legfeljebb néhány kilót – hízott, ezzel szemben a 90-es években az amerikai felnőtt lakosság egyharmada túlsúlyos volt. 

Ez azt jelenti, hogy a fent említett zavarok esetében a klinikai szakpszichológusok és pszichiáterek által nyújtott terápia mellett egy új és ígéretes lehetőség van arra, hogy megelőzzük kialakulásukat, vagy csökkentsük ezen betegségek mértékét!  

Evéssel a depresszió ellen?

Az elmúlt években egy új és egyre több kutatási eredménnyel alátámasztott szemlélet jelent meg a pszichiátriában: a depresszió és a szorongás kapcsolatban van a táplálkozási szokásokkal, pontosabban bizonyos alapvető tápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok) hiányával.

Ez azt jelenti, hogy a fent említett zavarok esetében a klinikai szakpszichológusok és pszichiáterek által nyújtott terápia mellett egy új és ígéretes lehetőség van arra, hogy megelőzzük kialakulásukat, vagy csökkentsük ezen betegségek mértékét!  

Hangulatjavító ételek

A depresszió megelőzésében és kezelésében fontos szerepet játszik a táplálkozási szokások megváltoztatása. Míg korábban csak egy-egy tápanyag hatását vizsgálták, ma már komplexebb képet látunk arról, melyek a legfontosabb tápanyagok agyunk megfelelő működéséhez. Fontos látni azonban azt is, hogy az optimális működéshez nem elég egy-egy tápanyag megfelelő mennyisége, agyunknak ezen tápanyagok mindegyikére szüksége van!

Edd magad boldogra!

Ahhoz, hogy mentális funkcióink – többek közt a figyelem, a tanulás, az emlékezet, az érzelmi állapot, vagy éppen az indulati kontroll – megfelelően működjenek, arra van szükség, hogy az agyunk megkapja a működéséhez szükséges tápanyagokat. Melyek ezek a tápanyagok? A top 12 első három elemét előző írásomban bemutattam, most további kilencet mutatok be! 

Lelki egészség a konyhából - 1. rész

 Előző írásimban azt a 12 alapvető tápanyagot mutattam be, melyek az agyunk, idegrendszerünk működéséhez szükségesek, ezáltal a pszichológiai jóllétünk alapját jelentik. Ezen tápanyagok hiánya szoros kapcsolatban áll a depresszióval, a szorongással, a kognitív funkciók (tanulás, emlékezet, figyelem) működésével, de hatással vannak a neuroplaszticitásra (agyunk alkalmazkodóképessége a változó körülményekhez), vagy éppen az alvás-ébrenlét ciklusra.

Lelki egészség a konyhából 2.

Múlt héten a leveles zöldségekkel kezdtük azon ételkategóriák bemutatását, melyek az agyunk, ezáltal a mentális egészségünk megőrzése, vagy visszaállítása szempontjából fontosak. Akinek sikerült a napi 1-2 csésze leveles zöldet beillesztenie az étkezésébe, az már most sokat tett teste megfelelő rost és tápanyag ellátás érdekében. Jöhet a következő és talán könnyebb kihívás: jelenjenek meg tányérunkon  a szivárvány színei, eljött a gyümölcsök és zöldségek ideje.